top of page

Waarom is een tone of voice belangrijk?

Bijgewerkt op: 3 okt 2023

Een tone of voice. Je bent er misschien mee rond de oren geslagen. Het is een term die o-zo belangrijk is voor je merk, maar niet meteen meegeeft wat het nu echt betekent.

Letterlijk betekent het "toon van stem", je merkstem. Ja, bekijk het gerust als een stem van een persoon. Want dat is exact wat we bij Copyne doen. We geven je merk een persoonlijkheid én bepalen zo de stem. Lees hier verder waarom een tone of voice belangrijk is én hoe je deze bepaalt. Allez-y, lisez!



Wat is een tone of voice?


Een tone of voice is de stem van je bedrijf. Het is de toon van je merk. Je denkt nu waarschijnlijk: is een toon niet enkel bij het spreken? Nee. Een stem kan je zeker en vast vastleggen en horen bij geschreven teksten. Dat doe je door de stijl van woorden, de keuze van woorden, de taal die je hanteert, de schrijfwijze ... Het zit vervat in de kleinste details. Daarom is het bij copy zo belangrijk om op elk woord te letten. Elk woord draagt bij aan je tone of voice. Elk woord is er op z'n plaats.


Copyne maakt een tone of voice op basis van de verlangens van je doelgroep én de merkkarakter. Zo krijg je diepgang en maak je alles persoonlijker. Net daarom is een tone of voice van tel.


Waarom is een tone of voice belangrijk?


Een tone of voice zorgt ervoor dat je ideale klant je merk herkent zonder je merknaam uit te spreken. Als dat niet handig is. Maar het is meer dan dat.


Het spreekt de juiste doelgroep aan


Een merkstem zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Zie het als een Google Translate. Alleen de mensen die Portugees spreken zullen je begrijpen. Praat je echter Nederlands tegen een Portugees, dan gaat er veel van je boodschap verloren.


Het schept vertrouwen


Een tekst met een passende tone of voice zal herkenning geven en als volgende stap ook vertrouwen scheppen. Oef, er zit een mens aan de andere kant. Een merk met een krachtige, passende tone of voice zal je doelgroep veilig doen voelen. Jij bent er voor hen. Dat voelen ze.


Het bespaart je tijd uit bij het schrijven van je teksten


Wanneer jij je tone of voice hebt bepaald, hoef je niet altijd na te denken over 'hoe spreek ik mijn doelgroep nu alweer aan' en 'klinkt dit wel zoals ik ben?' Nee. Het zit allemaal vervat in je tone of voice. Dat bespaart jou - en je team - gigantisch veel tijd (en mogelijks ook koppijn).




Hoe bepaal je je eigen merkstem?


De tone of voice - of zoals wij het graag noemen: the G-spot van je merk - zorgt voor gestroomlijnde communicatie. Het zegt je hoe je merk klinkt, hoe het overkomt en door welke woorden je doelgroep in zwijm valt.


Daarom is jouw merkstem is het middelpunt van 2 zaken: de verlangens van je doelgroep én je merkidentiteit. Daar in het midden, vind je goud.



1. Bepaal de verlangens van je ideale klant en koppel het aan je eigen merkkarakter


Denk even na en schrijf maximaal 3 verlangens neer van je doelgroep. Koppel daaraan 3 eigenschappen van je merk (of jezelf). In de kolom daarnaast schrijf je op hoe dat kan klinken.


Bv. Vrijheid als desire kan samengaan met een rebels karakter en dat uit zich in een sterke tone of voice. Sterk betekent in ons geval 'krachtige statements' delen of woordspelingen zoals 'je m'en foef' of G-spot.


2. Identificeer je merkpersoon


Heb je het bovenstaande afgewerkt? Goed! Probeer dan even je helemaal in te leven in je merkpersoon. Voor de personal brands onder ons is dit makkelijker. Je beeld je gewoon ... jezelf in. Maar dan wat je zegt. Schrijf op wat je vertelt. Ben je geen personal brand, probeer je dan toch te identificeren met een persoon en luister naar wat hij/zij vertelt.


Lukt dit je niet? Probeer dan de volgende zaken uit:

  • Zoek een persoon op die sprekend op je merkpersoon lijkt en kijk naar zijn/haar teksten. Welke woorden resoneren ook met je merk?

  • Vraag aan anderen welke woorden er typisch zijn voor jou en je merk.

  • Neem jezelf op tijdens gesprekken. Luister achteraf en noteer de woorden die je opvallen.


3. Maak een lijst van wonderschone woorden


Noteer alle woorden die je hierboven hebt gedefinieerd in jouw lijst van wonderschone woorden. Dit is nog niet alles. Nu kan je:


  • Verder brainstormen over welke woorden passen in het rijtje

  • Zelf merk-eigen woorden uitvinden die passen bij je tone of voice.

  • Synoniemen opzoeken via www.synoniemen.net


Voila, jij bent helemaal klaar om deze tone of voice toe te passen op je copy. Maar euh ... Copyne, hoe doe je dit?




Het toepassen van je merkstem




Hoe pas je nu deze merkstem toe? De merkstem geeft richting aan je teksten. Kies je voor 80% toegankelijk, maar 20% rebels, kan je hier een mooi evenwicht in vinden. Voeg bv. om de 5 zinnen een knaller van een woord toe of maak je call to actions of subtitles wat bonter. Speel met deze woorden én vooral trial and error.


Het doel van een tekst is nog altijd informeren en helderheid brengen. Overdrijf daarom niet in het gebruik van merk-eigen woorden. Vind een balans in schrijven van catchy titels die duidelijk zijn én toch je tone of voice bevatten. Wanneer titels te 'moeilijk' zijn of te weinig vertellen, haken mensen ook af.




Je kan dit zelf uittesten, maar uit ondervinden merk ik dat volgende plekken ideaal zijn om je wonderschone woorden toe te voegen:


  • Subtitels

  • Social media captions

  • In de body van je webcopy

  • Description van je nieuwsbrief

  • Over ons-pagina

  • Functietitel

  • PS-tekst


Need help? Copyne to the rescue


Deze blog zet je zeker en vast op weg. Meer zelfs ... Je gaat knallen met die tone of voice in je teksten.


Wil je er toch eens samen doorgaan? Dat kan. Plan maar een date in met je Copyne.
















61 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page